چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان برای دولت چهاردهم در ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ به مجلس معرفی شدند.

چانک آشنایی با کابینه چهاردهم

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ به وزرای پیشنهادی برای دولت چهاردهم رای دادند.

طبق قانون اساسی تعیین وزیر با رئیس‌جمهور است؛ از این رو رئیس‌جمهور باید بعد از احراز شرایط مربوط به وزراء صلاحیت عمومی آن‌ها را تأیید کرده و به مجلس معرفی کند. تأیید کابینه رئیس‌جمهور در ایران و بررسی صلاحیت و دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی توسط مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. مسعود پزشکیان طبق قانون تا ده روز پس از مراسم تحلیف فرصت داشت تا کابینه خود را معرفی کند. بر اساس آیین‌نامه بعد از اعلام وصول، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی وزرای پیشنهادی را دارند و دستورکار صحن فقط رای اعتماد به وزرا می‌شود. که این روند در ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ به انجام رسید.

اسامی وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان برای دولت چهاردهم که در ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ به مجلس معرفی شدند و پس از آن همگی رای اعتماد گرفتند به این شرح است:

  • علیرضا کاظمی (آموزش و پرورش)

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علیرضا کاظمی را با ۲۶۸ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کردند. علیرضا کاظمی از جمله وزرای معرفی شده دولت به مجلس بود که در جریان بررسی صلاحیت او، نماینده مخالفی صحبت نکرد.

  • سید ستار هاشمی (ارتباطات و فناوری اطلاعات)

ستار هاشمی که به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شده بود، با ۲۶۴ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۶۱ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، به حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات اعتماد کردند. خطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم بود که مسعود پزشکیان رئیس جمهور او را به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات به مجلس معرفی کرد.

نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، با ۱۹۲ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، به عبدالناصر همتی برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعتماد کردند. همتی رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم بود که مسعود پزشکیان او را به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی کرد.

  • سید عباس عراقچی (امور خارجه)

عباس عراقچی با ۲۴۷ از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزرات امور خارجه کسب کرد و برای چهار سال آینده به عنوان وزیر انتخاب شد. پیش از این عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی بود که توسط مسعود پزشکیان رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه به مجلس معرفی شد.

  • محمدرضا ظفرقندی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

محمدرضا ظفرقندی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانست با ۱۶۳ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

  • احمد میدری (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۱ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه به احمد میدری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند و بدین ترتیب او وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

  • غلامرضا نوری قزلجه (جهاد کشاورزی)

غلامرضا نوری قزلجه با ۲۵۳ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزرات جهاد کشاورزی کسب کرد و برای چهار سال آینده به عنوان وزیر انتخاب شد. نوری قزلجه دارای ۳ دوره سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بستان آباد و عضویت در کمیسیون کشاورزی مجلس است.

  • امین‌حسین رحیمی (دادگستری)

امین حسین رحیمی، با ۲۶۸ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزرات دادگستری کسب کرد و برای چهار سال آینده به عنوان وزیر انتخاب شد. رحیمی در دولت سیزدهم نیز به عنوان وزیر دادگستری فعالیت می کرد.

  • عزیز نصیرزاده (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، با ۲۸۱ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کسب کرد و برای چهار سال آینده به عنوان وزیر انتخاب شد. نصیرزاده سابقه فعالیت به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی نیروی هوایی ارتش را در کارنامه سوابق خود دارد.

  • فرزانه صادق (راه و شهرسازی)

فرزانه صادق مالواجرد، با ۲۳۱ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزرات راه و شهرسازی کسب کرد و برای چهار سال آینده به عنوان وزیر انتخاب شد. صادق مالواجرد فعالیت به عنوان معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران را در کارنامه سوابق خود دارد.

  • محمد اتابک (صنعت، معدن و تجارت)

سید محمد اتابک، با ۲۳۱ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزرات صنعت، معدن و تجارت کسب کرد و برای چهار سال آینده به عنوان وزیر انتخاب شد. اتابک سابقه فعالیت به عنوان معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان را در کارنامه سوابق خود دارد.

  • حسین سیمایی صراف (علوم، تحقیقات و فناوری)

حسین سیمایی صراف، با ۲۲۱ را ی از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزرات علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرد و برای چهار سال آینده به عنوان وزیر انتخاب شد. سیمایی صراف در دولت های دوازدهم و سیزدهم به عنوان دبیر هیأت دولت فعالیت می کرد.

سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست با ۲۷۲ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم بود.

  • اسکندر مؤمنی (کشور)

اسکندر مومنی گزینه پیشنهادی وزارت کشور توانست با ۲۵۹ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

سید رضا صالحی امیری گزینه پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانست با ۱۶۸ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کارنامه صالحی امیری به چشم می‌خورد.

  • محسن پاک‌نژاد (نفت)

محسن پاک نژاد گزینه پیشنهادی وزارت نفت توانست با ۲۲۲ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

  • عباس علی‌آبادی (نیرو)

عباس علی آبادی گزینه پیشنهادی نیرو توانست با ۲۵۵ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کند. علی آبادی از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ در دولت سیزدهم، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

  • احمد دنیامالی (ورزش و جوانان)

احمد دنیامالی گزینه پیشنهادی ورزش و جوانان توانست با ۲۵۳ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

آخرین بروزرسانی Aug ۲۱, ۲۰۲۴ - چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

کد خبر 876228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha